torstai 21. tammikuuta 2010

Mount Kenya (Point Lenana) 4.985 m

Paleltaa, väsyttää, henki ei kulje... Kyseiset tuntemukset väistyivät taka-alalle kun lähestyimme Mount Kenyan kolmanneksi korkeinta huippua Point Lenanaa. Ensimmäiset auringonsäteet alkoivat valaista upeaa maisemaa kun aamuyön tunteina saavutimme huipun. Olimme saavuttaneet tavoitteemme, kaikki ryhmämme kuusi jäsentä oli päässyt huipulle.

Point Lenana on korkein ilman kiipeilyvarusteita saavutettavista Mount Kenyan huipuista. Korkeutta on 4.985 m, joten Mikkiksen edellinen ennätys Mount Longonot 2.776 m parani roimasti.

Mount Kenya

Lähdimme 14.1. Naro Morusta ja ylitimme vuoren jatkaen Chogorian suuntaan. Vaikka loppumatka Chogoriaan mentiinkin autolla, kertyi patikoitavaa yhteensä n. 65 kilometriä. Sää suosi meitä koko reissun ajan, ainoastaan välillä pilvet peittivät taivasta. Toisaalta oli hyvä että saimme hieman helpotusta koko ajan porottavalta auringolta.

Lähtöpaikalla starttia odottelemassa

Alkumatka oli helpohkoa nousua

Ensimmäinen majapaikka

Ensimmäisen Met. Stationilla 3.048 m:ssä viettämämme savun täyttämän ja kylmän yön jälkeen lähdimme nousemaan kohti 4.200 m:ssä olevaa Mackinders Campia.

Aletaan olla jo korkealla

Huippu tuli viimein näkyviin

Välillä pilvet yllättivät kulkijat

Vuori lähestyy

Toinen majapaikkamme

Vietimme Mackinders Campissa kaksi yötä. Välipäivänä totuttelimme korkeaan ilmanalaan ja teimme pienen retken n. 4.500 m:ssä olevalle vuoristojärvelle. Maisemat olivat upeita ja välipäivästä oli varmasti hyötyä viimeiseen rutistukseen, eli itse huipulle kipuamiseen.

Rinnettä ylöspäin

Majapaikkamme jäi laakson pohjalle

Saapuminen vuoristojärvelle

Läheltä löytyi toinenkin järvi

Tuolta lähtisimme seuraavana yönä nousemaan

Näkyi vuorella vielä luntakin

Rankin etappi oli sunnuntaina, jolloin lähdimme yöllä klo 02:30 kohti huippua jonka saavutimme klo 06:00 aikoihin. Kuljimme oppaan perässä, otsalamput päässä pilkkopimeässä, joten valokuvia ei saanut otettua ennen huippua. Huipulla otettujen valokuvien jälkeen laskeuduimme hieman alaspäin aamupalapaikalle josta alkoi 19 km:n patikointi seuraavaan majapaikkaan. Polvet ja varpaat olivat kovilla varsinkin laskeutumisvaiheessa.

Hetki ennen huipulle nousua

Onnelliset vuorenvalloittajat

Lippu vai mies pitävät toisiaan pystyssä?

Korkein huippu Batian 5.199 m

Laskeutuminen alkaa

Auringonnousu vuorella

Tästäkin louhikosta selvittiin

Hitaasti mutta varmasti alaspäin

Huippu jäi aina vaan kauemmas

Loputtomalta tuntunutta ylös- ja alasmenoa

Väsynyt kulkija lähestyy viimeistä majapaikkaamme

Seuraavana päivänä kävelimme vielä pienen n. 8 km:n matkan autolle joka kuljetti meidät lounastamaan. Illalla pääsimme saunomaan ja maittavalle illalliselle ystävämme appivanhempien kotiin. Yövyimme pitkästä aikaa pussilakanoin varustettujen peittojen alla, joka tuntui ruhtinaalliselta. Aamiaisen jälkeen lähdimme kohti Nairobia.

Vuoren valloitus onnistui täydellisesti. Saamme olla kiitollisia täydellisestä säästä ja siitä että kukaan ei sairastunut tai loukkaantunut. Pienet kolotukset ja väsymys kuuluvat asiaan ja tätä kirjoittaessa matkan rasitukset ovat jo taakse jäänyttä elämää.